+31 (0)30 636 39 70 | info@onmarc.nl

Over op GA4? Tijd om je segmentatie tegen het licht te houden

Over op GA4? Tijd om je segmentatie tegen het licht te houden

OnMarc

GA4 en segmentatie

Over op GA4? Tijd om je segmentatie tegen het licht te houden

 

Sinds 1 juli 2023 is Universal Analytics definitief gestopt met collecteren. Omschakelen qua collectie is vaak nog niet zo’n probleem, maar hoe haal je nou het maximale uit je GA4 data? Is die interface in deze versie genoeg? In deze blog over GA4 en segmentatie, wijzen we je graag op kansen die je wellicht nog niet hebt gezien met die data. Want de uitgebreidere out-of-the-box collectie van GA4, biedt juist ook kansen voor je klantinzicht. Tijd om je segmentatie tegen het licht te houden!

Ja, de GA4 interface kan best even een omschakeling zijn als je al jaren UA gewend bent. Hopelijk draaide je al een tijdje parallel en heb je alvast kunnen wennen aan hoe je je dagelijkse rapportages ophaalt. Tegelijkertijd weten we ook dat met name die custom rapporten van ‘Verkennen’ best een puzzel kunnen zijn.

BigQuery, Google Cloud’s analytical engine, kan soelaas bieden. Je hebt daarin een standaard GA4-data afslag, dus je hoeft niet zelf na te denken over de infrastructuur. Het datamodel is wel vrij plat: alle events komen als nogal complexe, geneste structuren binnen. Niet zoals de rijen en kolommen die je van een tabel gewend bent waarschijnlijk.

Of je hier nu zelf uitkomt met een BI-tool, de BigQuery SQL engine of de hulp van een consultant inschakelt: het vraagt even wat werk. En we weten ook dat als je bezig bent op deze manier in je dagelijkse analysebehoeften te voorzien, het nog lastiger is om ook vooruit te kijken. Wat leert GA4 mij extra over mijn klanten?

”Wat leert GA4 mij extra over mijn klanten?’

Een beter klantbegrip vanuit Google Analytics

Daar denken wij graag in mee. We hebben inmiddels ervaring op mogen doen met GA4 data, bijvoorbeeld bij AI-boekenplatform Dewey, en weten zo dat je echt je klant beter kunt leren kennen met deze data. Puur door te kijken naar gedrag, kun je je huidige marketingsegmentatie behoorlijk tegen het licht houden.

Je segmenten beter formuleren, start met een dieper klantbegrip. Online gedragsdata is daarvoor een mooie basis die nog lang niet al je concurrenten zullen gebruiken. Wij helpen graag jouw segmentatie tegen het licht te houden. Dit doen we door middel van clustering. Die machine learning techniek stelt je in staat niet alleen met een top-down marktonderzoeksbril te kijken naar je data, maar juist bottom up te redeneren. Wat doen mensen op je website en wat vertelt dat over hun behoeften?

 

Ontdek meer over clustering

Ontdek hoe je jouw data kunt activeren met clustering en neem vrijblijvend contact met ons op!

Kevin van Kalkeren combineert een achtergrond in sociale psychologie met data science. Daarmee snapt hij niet alleen hoe je met data moet werken, maar ook dat die data meer betekent dan enen en nullen. Bij OnMarc zet hij zich dan ook in om (bezoekers)gedrag tastbaarder te maken, om relevanter te zijn voor gebruiker én de klant van OnMarc zelf. Zo bouwt zijn team aan machine learning oplossingen voor exit detectie, clustering en andere diepgaande (marketing) analytics. Kevin is daarnaast betrokken als docent bij de Hogeschool Utrecht, heeft een eigen AI-boekenplatform en werd in 2023 genomineerd als Data Professional van het Jaar.

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*