+31 (0)30 636 39 70 | info@onmarc.nl

OnMarc’s Datadriven Scope

 

OnMarc’s Datadriven Scope

Iedereen werkt datadriven

 

Maar wij wilden meer! Meer weten over de mate van datadriven werken bij (e-commerce) bedrijven. Naar ons idee was er een tekort aan ingezoomde kennis in de markt, hoe juist deze bedrijven daar mee bezig zijn. Iedereen roept namelijk dat hij/zij datadriven werkt, maar is dat ook werkelijk zo? En op welke wijze gebeurt dat? Wordt datadriven werken door de hele organisatie omarmd? Of slechts een deel? 

Om antwoorden op deze vragen te krijgen, ging OnMarc op kwalitatief onderzoek uit. Enerzijds om inzicht in datadriven werken te verkrijgen op het gebied van klantbediening in de e-commerce sector in Nederland (en België). Anderzijds hebben we uiteraard de vraag, der vragen gesteld, wat is jullie toekomstvisie?

Impressie Rode tafel gesprek

Om tot inzichten te komen is OnMarc met professionals van verschillende bedrijven in gesprek gegaan die zich op strategisch vlak bezighouden met online marketing en/of klantbediening.  

De uitkomsten van deze interviews hebben we gebundeld, in een rapport samengevat en gepresenteerd tijdens bij een Ronde Tafel sessie op 27 oktober j.l.  

Deze middag werd voorgezeten door Luuk Ros (hoofdredacteur Marketingfacts). Onze deelnemers gingen hierbij op een leuke manier met elkaar in discussie over hoe men nog beter het datadriven werken kunnen omarmen in hun organisaties. 

Luuk schreef hierover het artikel: Datadriven ondernemen voor gevorderden op Marketingfacts.

 

Er valt nog veel terrein te winnen voor organisaties om echt datadriven te werken

 

Wil je het gehele rapport inzien?

Ontvang het rapport direct in je mailbox.

Scope word cloud

Belangrijkste uitkomsten van de Datadriven Scope
De uitkomsten zijn gekoppeld aan 5 thema’s: markt, missie, mens, organisatie en technologie.

Per thema onderstaand de belangrijkste uitkomsten samengevat.

Markt
Om onderscheidend te zijn is het noodzakelijk om aan de hoge Customer Experience (CX) verwachtingen te voldoen van de klant. Doordat die lat vrij hoog ligt, zorgt dit er ook voor dat dit ook voor kleinere partijen geldt. Het antwoord is daarop authentieke focus op klantervaring. 

Missie
Veel organisaties blijven als silo’s werken, hoewel de data vaak wel voorhanden is om dit te doorbreken, Dit moet de komende jaren doorbroken worden t.b.v. het verbeteren van de klantervaring. Customer Intimicy zou eigenlijk bij ieder bedrijf eens speerpunt moeten zijn. Bedrijven zouden hun propositie en strategie ook meer fact-based moeten maken, om van daaruit een bredere datastrategie neer te leggen. 

Mens
Er is grote(re) behoefte aan translator skills om techniek en business te verenigen, in dienst van de klantbeleving. Dit vraagt met name veel van bestaande bedrijven. De rol van HR is hierin cruciaal, maar die lopen vaak nog achter in hun datagebruik en visie op deze transformatie. 

Organisatie
Organisaties moeten toe naar een meer fact-based cultuur, waarin ook nieuw leiderschap nodig is. Deze leiders moeten onderbuikgevoel meer wegschuiven, ook bij zichzelf, ten faveure van de juiste datagedreven beslissingen. Om silo’s te doorbreken is het belangrijk om de juiste KPI’s te stellen. Stel hierbij de waarde voor klant en organisatie centraal. 

Technologie
Er liggen nog kansen op de waardering en activatie van first party data. Dit omdat, met het steeds meer verdwijnen van third-party data, de belangrijkste bron wordt van vernieuwende – en relevante klantbediening. Technologie moet deze data breder helpen activeren in de organisatie. 

Heeft jouw organisatie ook uitdagingen op het gebied van datadriven werken? Neem dan vrijblijvend contact op.

We drinken graag een digitale kop koffie met je.