+31 (0)30 636 39 70 | info@onmarc.nl

Datadriven concurreren en blinde vlekken

Zeg eens eerlijk: weet jij wat jouw social media je echt opleveren?

Vaak ga je als marketeer op je intuïtie af. Dat is top voor je creativiteit maar je kunt niet altijd op dit gevoel afgaan omdat dit niet altijd accuraat is. Data is dit wel! Op basis van data kan je precies zien wat je bezoekers doen en kun je hier resultaten uit halen, gebaseerd op feiten. Hiermee heb je een groot voordeel ten opzichte van je concurrenten. Je weet precies wat er bij je gebruikers speelt. Werken met datadriven marketing klinkt niet alleen als een utopie maar is ook echt hierbij de oplossing. 

Wat is data driven marketing precies?

Data driven marketing is marketing die gebaseerd wordt op klantdata die je bezit of verzamelt. Dit zijn niet alleen data die je verkrijgt van de website maar ook data die je al in huis hebt, bijvoorbeeld de gegevens uit je CRM-systeem. Het proces van datadriven marketing bestaat uit verzamelen, samenbrengen, analyseren en inzetten van data. Er kan alleen gerichte marketing met data gedaan worden als deze eerst goed is geanalyseerd. 

”Begin met kleine stappen in

het datadriven werken”

Start met het verzamelen van data en breng deze samen in een data platform. 

Het is beter om dit goed en gedegen op te bouwen dan het in één keer te grootschalig willen aanpakken waardoor de kwaliteit hierdoor niet wordt altijd kan worden gewaarborgd. 

Blinde vlekken

Zie je nog iets over het hoofd?

Vaak denken bedrijven dat ze op de goede weg zitten, En dat is ook vaak zo. Maar… Toch zijn er blinde vlekken.

Wendbaarheid is bijvoorbeeld een belangrijke factor die bedrijven nog wel eens vergeten. De snelheid van handelen, processen en het omschakelen zijn belangrijker dan ooit. Elke week verandert de context waarin jij je marketing voert en daarvoor is dus wendbaarheid vereist. Vooral de afgelopen tijd, in verband met de pandemie, is het funest om tijdens een lockdown een marketing uiting te doen zoals “nu we gezellig met z’n allen bij elkaar…”.   

Engagement

Naast de blinde vlek wendbaarheid, is engagement een veelbesproken doel binnen marketing. Voor veel bedrijven is content een manier om engagement te bouwen, zodat potentiële klanten je merk goed leren kennen en zo hopelijk op het relevante moment overgaan tot een aankoop bij je. Veel social media kanalen gebruiken daar algoritmes voor, om zo de juiste content voor te schotelen aan de gebruiker. Maar weet je zeker dat die content ook echt zijn werk doet, of komen de bezoekers meer via een andere weg op de website? Engagement is namelijk niet altijd even zichtbaar. Wat je kunt doen om het zichtbaar te maken is om te kijken naar het verkeer wat via de socials binnenkomt maar ook naar zaken zoals het sturen van privéberichten. Dit is ook een vorm van betrokkenheid maar wordt vaak over het hoofd gezien en is echter erg waardevol. Engagement kun je dus meetbaar maken met data driven marketing, als je weet welke aspecten je hiervoor kunt meten 

Klantreizen

Zonder goed zicht op je klantreizen, is het moeilijk vast te stellen waar je je op moet focussen. Met als risico dat je ergens geld in stopt terwijl het eigenlijk ergens anders beter voor ingezet had kunnen worden. Alleen kijken naar je conversiepercentage is bijvoorbeeld weggegooid geld. De hele klantreis zal in kaart gebracht moeten worden. Wat dacht je van cross-sell en up-sell op persoonsniveau? Allemaal blinde vlekken die bij veel bedrijven onnodig budget opslurpen.  

Datadriven marketing

Het antwoord op bovenstaande blinde vlekken is: Data Driven Marketing. Dit wordt bereikt door te werken met data die erg gedetailleerd is, waardoor je ook bezoekersprofielen kunt bouwen en zo een goed gedetailleerd beeld krijgt van de klantreizen.

Cross-device

Ook het cross-device meten van data is een oplossing; veel mensen hebben verschillende apparaten thuis en die gebruiken ze om op jouw website te komen.

First party

Daarnaast is het werken met first-party cookies een antwoord op de laatste ontwikkelingen op privacygebied. Safari heeft al third-party cookies verboden dus het is key om cookies te gebruiken die door alle browsers geaccepteerd worden. Zonder het meten met first-party cookies loop je het risico dat je cookies geblokkeerd worden en dan krijg je ook niet de data die je wilt meten om datadriven te kunnen concurreren.