+31 (0)30 636 39 70 | info@onmarc.nl

Google blijft toch cookies gebruiken

Blog

Google blijft toch cookies gebruiken

3 redenen waarom dat niet uitmaakt

 

De aankondiging dat Google toch doorgaat met het gebruik van cookies, heeft bij velen de wenkbrauwen doen fronsen. Maar is dit echt zo interessant? Niet echt. In deze blog waarom het niet uitmaakt dat Google toch cookies blijft gebruiken

1. Je klant snapte al niks van cookies

Voor de gemiddelde consument zijn cookies al jaren een mysterie. Veel mensen klikken achteloos op “accepteren” zonder de implicaties echt te begrijpen. Dit gedrag zal waarschijnlijk niet veranderen, ongeacht wat Google doet. Het was al jaren je plicht om ervoor te zorgen dat je netjes omgaat met bezoekersgegevens. En netjes betekent ook: informed consent. Er zijn nog steeds teveel bedrijven die niet duidelijk toelichten wat ze met je data doen of überhaupt de juiste consentkeuzes makkelijk aanbieden.

2. 1st party data is krachtig genoeg

Het verzamelen van first-party data, oftewel data die je zélf direct van je klanten verzamelt, is een waardevolle bron van informatie. Dit type data is vaak betrouwbaarder en relevanter omdat het rechtstreeks van je doelgroep komt. Door slim gebruik te maken van deze data, kun je gepersonaliseerde en gerichte marketingcampagnes blijven voeren zonder afhankelijk te zijn van third-party cookies.

En ja, je kunt dan moeilijker targeten op niche interessegebieden van die third-party platformen. Maar zelfs als je jaren aan marketingonderzoek wilt negeren, vraag je dan af: als je een cadeautje wilt kopen voor nieuwe vrienden, ga je dan eerst luisteren naar wat ze je vertellen, of stiekem hun Instagramprofiel nalopen?

3. Andere browsers waren al gestopt met 3rd party cookies

Browsers zoals Safari en Firefox hebben al enige tijd geleden third-party cookies geblokkeerd. De online wereld heeft hierdoor haar werkwijzen al moeten aanpassen. Denk aan het werken met alternatieve methoden zoals contextuele targeting, of diepere analyses om patronen in first-party data te herkennen. De impact van Google’s beslissing is dus veel minder groot dan het lijkt, aangezien de meeste vooruitstrevende bedrijven al voorbereid waren (en er dus voor de rest ook andere opties zijn inmiddels).

Meer weten over hoe goed om te gaan met cookies?

Wil je na deze drie redenen waarom het niet uitmaakt dat Google toch cookies blijft gebruiken, meer weten? Bijvoorbeeld over het effectief inzetten van first-party data en hoe je je marketingstrategieën kunt optimaliseren zonder afhankelijk te zijn van third-party cookies? Neem contact op met ons team. We helpen je graag verder!

A portrait of a smiling man with short dark hair, wearing a dark blue shirt with a dotted pattern, against a white background.
Kevin van Kalkeren combineert een achtergrond in sociale psychologie met data science. Daarmee snapt hij niet alleen hoe je met data moet werken, maar ook dat die data meer betekent dan enen en nullen. Bij OnMarc zet hij zich dan ook in om (bezoekers)gedrag tastbaarder te maken, om relevanter te zijn voor gebruiker én de klant van OnMarc zelf. Zo bouwt zijn team aan machine learning oplossingen voor exit detectie, clustering en andere diepgaande (marketing) analytics. Kevin is daarnaast betrokken als docent bij de Hogeschool Utrecht, heeft een eigen AI-boekenplatform en werd in 2023 genomineerd als Data Professional van het Jaar.

0 Comments

Leave a reply

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*