Meet the team
“Fröbelen met techniek, samen met marketing”
Meet the team: Piet van Beek, Product Specialist Celebrus
Piet van Beek is voor veel klanten een bekend gezicht. Niet alleen heeft hij aan talloze projecten meegewerkt, hij heeft ook brede ervaring in ons vakgebied. Maar waar begon zijn pad in deze wereld en wat maakt dat zo leuk?
Hoe ben je bij OnMarc terecht gekomen?
Ik ben begonnen bij Harris Corporation, een verre voorouder van OnMarc, meer dan 30 jaar geleden. Daarvoor werkte ik bij een bedrijf dat CAD-system verkocht, en Harris ging dat ook doen. Ik dacht toen, dan doe ik dat daar ook ‘even’, en dat is toch iets langer geworden…
Van software voor technische tekeningen naar de online wereld is niet zo’n kleine stap. Hoe is dat gegaan?
We hadden uiteindelijk contact met oud-collega’s, die Speed-Trap begonnen waren, om performance van terminals te meten. Dat gingen ze uiteindelijk ook doen voor personal computers en uiteindelijk ook voor websites.
Ik werkte samen met een collega die in Oraclesystemen werkte, die dachten toen ‘dat Speed-Trap, dat is iets met databases’, dan moeten we Piet hebben. Het was veel meer dan databases natuurlijk, maar zo nieuw was dat veld toen. En Speed-Trap is Celebrus geworden even daarna.
Een compleet nieuwe wereld dus?
Dit werk was voor mij de poort naar een andere wereld. Van een heel technische wereld, naar een wereld van data, en marketing en verkoop. Als je met personalisatie bezig bent, ben je bezig met hoe je mensen en hun gedrag beïnvloeden kunt. Om dat goed te doen, werk ik samen met allerlei experts in hun vakgebied. Vakgebieden die niet de mijne zijn, maar daarom is het super om samen wat te kunnen doen.
Is dat ook de reden waarom het na best wat jaren nog zo leuk is?
Het was niet eens echt een uitgesproken doel om zo lang te blijven, maar iedere keer kwam er gewoon iets nieuws en interessants op mijn pad. Iedere keer kwamen er zulke leuke projecten dat je er gewoon niet aan dacht om weg te gaan. Helemaal sinds ik met Celebrus bezig ben, ben ik daar niet meer mee bezig.
Kun je uitleggen wat werken met online data dan zo leuk maakt?
Het is fröbelen met techniek, samen met marketing. Het is leuk dat er zoveel mensen zijn om mee samen te werken. Mensen die uit een ander vakgebied komen en die de techniek die wij gebruiken niet altijd totaal snappen, maar wel expert zijn in hun werk en die je daarmee kunt helpen. Die mensen zijn met hele andere dingen bezig, maar wat wij doen heeft raakvlak met vele gebieden. Dat is voor mij ook heel leerzaam, telkens weer wat nieuws. En het geeft ook echt voldoening als iets is ingezet en het levert zoveel of zoveel op. Dat je iets gemaakt hebt en het werkt, samen met een team.
Wat zijn dan de meest uitdagende vraagstukken die je tegenkomt?
Het kan allemaal ongemerkt wel eens heel complex worden. Neem cookie consent bijvoorbeeld. Mensen veranderen wel eens iets aan de website, en je wilt dan zorgen dat dat altijd goed blijft gaan. Of timing issues: regels die je instelt komen 99% van de tijd wel door, en dan opeens niet. Gaat er dan in de website iets mis, in de logica, zijn er meerdere systemen waar ook verschillende firewalls een rol spelen? Ik werk bijvoorbeeld veel aan de communicatie tussen Celebrus en externe decision engines en CMSs. Wie moet je dan hebben? Dat zijn soms best puzzeltjes.
Je hebt bij veel projecten meegelopen, maar ongetwijfeld is er nog wel iets dat mensen niet van je weten.
Nou, iets waar ik vroeger niet per se mee te koop liep: ik ben begonnen als scheepswerktuigkundige!
Tijdens die opleiding heb ik een heel jaar de wereld rondgevaren. Het was heel gaaf, de zee is prachtig, maritieme techniek is prachtig, maar je bent altijd weg. Dat zou een ander soort leven geworden zijn, dus uiteindelijk toch iets anders gaan doen. Ik kom dus van ver!
Iets dat wel eens ter sprake komt, is dat ik roei in mijn vrije tijd. Wedstrijden ook. Dat komt toch wel door dat varen eerder: iemand van de zeevaartschool van vroeger had iemand nodig in zijn team, en sindsdien zitten we samen in een sloep.
Jij kent onze techniek door en door. Wat zijn nou dingen waar je vaker naar gevraagd zou willen worden? Wat zijn (te) goed bewaarde geheimen?
Het eerste wat bij mij binnenkomt, is voor ons gesneden koek, maar: het Celebrusmodel. Die data is heel rijk, en dus kun je heel makkelijk relaties leggen. Ieder event heeft allerlei attributen: tijd, pagina, herkomst, gebruikersinformatie, technische info. Ik kreeg toevallig net nog een vraag die daarover ging – hoe kwam dit Goal-event tot stand – en eigenlijk kun je vanaf één event al die logica gewoon nagaan. Dat heeft soms ook een leercurve, want het is anders dan de rest van de platformen in de markt in dat detailniveau. Het is niet zo moeilijk, maar je moet even ermee kennismaken. Daar help ik altijd graag mee.
Daarnaast komt bij me op: Celebrus is een stuk gebruiksvriendelijker geworden, vroeger was het nogal veel RegEx. Dus als iemand daar nog eens hulp bij nodig heeft, heb ik best wat ervaring…
Meer lezen over de wereld van Piet
- Blog over OnMarc en Celebrus
- Blog over Privacy en Personalisatie in evenwicht