Help! Ik Heb Geen Data Scienstist - deel 3 - OnMarc |
+31 (0)30 636 39 70 | info@onmarc.nl

Help! Ik Heb Geen Data Scienstist – deel 3

Help! Ik Heb Geen Data Scienstist – deel 3

OnMarc

Help! Ik Heb Geen Data Scientist – Deel 3

Je eerste stappen in datadriven

 

Dat je iets met klantdata moet, staat buiten kijf. Maar in de vakmedia lees je iedere week weer over een ander tekort: data scientists, data engineer, ML engineers, analytics translators. Heb je de ambitie om je klant écht beter te begrijpen maar niet de resources die daarbij horen, dan sta je voor een uitdaging. Wat dan? In deze reeks gaan we dieper in op mindset, tools, best practices en technieken die je ook zonder een heel datateam kunt toepassen. Deze (en de volgende) keer: zelf aan de slag.

De afgelopen twee edities gingen over de filosofie over échte inzichten en de gevaren van het gemiddelde. Beiden belangrijk, maar  nogal conceptueel. De komende artikelen zullen we dieper inzoomen op hoe je zelf aan de slag kunt gaan en welke tools je daarbij kunnen helpen. Voor je echter je mouwen opstroopt om te gaan minen in je data, is het belangrijk dat je de basis op orde hebt.

Data en definities

Het grote tekort aan data scientist maakt ook de doorloop van deze ‘beroepsnerds’ een uitdaging. Een veelgehoorde reden is echter niet de zoetgevooisde stem van de recruiter die ze wegtrekt, maar het gebrek aan  kwaliteit van het werk dat deze professionals doen.

Help! Ik Heb Geen Data Scienstist - deel 3

Vaak worden data scientists (onbedoeld) die mensen die iets met data doen. Waardoor ze niet zelden verantwoordelijk worden gemaakt voor dataverzameling, (het uitdenken van) koppelingen, database specificaties, nadenken over toegang en: eindelijk opschonen. Nu is de ene data scientist de andere niet, maar in het algemeen zijn de meeste van deze werkzaamheden  geen kerntaken van een data scientist. Data scientists zijn puzzelaars die nieuwe mogelijkheden onderzoeken met data, en geen  boekhouders die een andere taal spreken.

De oplossing:

  1. Zorg dat datakwaliteit en -beheer vooraf goed is geborgd . Iedereen kan meehelpen om te zorgen dat de vergaarde data van goede kwaliteit is en er  een duidelijke visie op datagebruik is.
  2. Stel goede definities op, zodat iederen die bijvoorbeeld kijkt naar de kolom Omzet B2C-klanten precies snapt wat dat betekent (in- of excl. BTW, wie zijn die klanten etc.). Wanneer  je een CRM-pakket hebt waar handmatig data wordt ingevoerd, forceer dan standaarden waaraan die moeten voldoen.
  3. Zet een goede sandbox omgeving op waar data scientists met hun werk aan de gang kunnen, zodat dat ze niet iedere keer handmatig data bij elkaar te hoeven trekken op hun laptop, met  het risico dat ze productie-systemen plat leggen. Veel cloud vendors, zoals AWS, bieden een jaar gratis beperkt hun diensten hiervoor aan.

Maak je business bewust van data science

Datagedreven word je dus niet door alleen  iemand met een dosis Python-kennis aan te nemen. Datagedreven worden als organisatie vraagt wat van het hele team, maar met name wat van hen die de (markt)strategie van het bedrijf uitdenken. Het kan  zeker geen kwaad hier al mee te beginnen, (nog) voor je de stap naar echte data science maakt.
Een leestip: Data Science for Business is inmiddels al enkele jaren oud, maar beschrijft nog steeds de basis van werken met data. Zo leer je de termen en enige  inhoud van het vak data science, zodat je je toekomstige  data scientist collega  ook begrijpt.

Tip

Waak ervoor dat je data scientist geen Ops-medewerker wordt én zorg voor een datagedreven cultuur met de juiste definities. Daar heeft niet alleen die data scientist wat aan, maar iedereen die met die data werkt.

Eerder verschenen in deze reeks:

Help! Ik Heb Geen Data Scientist – Deel 1 – Vergeet Python, lees Popper

Help! Ik Heb Geen Data Scientist – Deel 2 – Gemiddeld goed gevaarlijk

 

 

Hoe doen anderen dat?

Naast leeswerk, is er ook nog genoeg  andere inspiratie te vinden om je datagedreven koers te bepalen. In Nederland is DDMA dé branchevereniging voor datagedreven marketingland. Maar ook wijzelf deden onderzoek naar wat de datagedreven uitdagingen van de toekomst worden. Lees daarvoor onze Datadriven Scope 2022-2025, met bevindingen van ons marktonderzoek in de top van datadriven marketing.

En dan? Zelf aan slag! In de volgende en tevens laatste editie zullen we dieper ingaan op laagdrempelige tools, waarmee je met beperkte kennis al wat aan data science kan gaan  doen. Want met een analytische mindset en kijk op datagebruik, zijn er vandaag steeds meer  mogelijkheden om zelf  met data science aan de gang te gaan.

In de volgende en laatste editie van de reeks Help! Ik heb geen data scientist zullen we ingaan op verschillende laagdrempelige tools. Nu al meer weten over hoe jouw bedrijf datagedreven kan worden?

Neem vrijblijvend contact met ons op. We drinken graag een (digitale) kop koffie met je.

 

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*