OnMarc
Datadriven marketing in de huidige tijd
Stelt Generative AI ons ook niet gewoon weer voor oude uitdagingen?
Afgelopen juni kwam de DDMA Barometer 2023 uit. Eén van de opvallende conclusies daaruit: slechts een flinke minderheid verwacht dat AI en automation een belangrijk thema voor marketing gaan worden. Dat patroon zag je ook terug in het lage aantal mensen die verwacht dat het de marketeers-functie aantast. Is dat naïef of gewoon nuchter? Want stelt Generative AI ons ook niet gewoon weer voor oude uitdagingen?
AI, automation, voice agents en andere communicerende martech zijn ook vooral dat: verlengstukken om je klant te bereiken en te engagen. Natuurlijk heeft dat impact – te zien in het feit dat diezelfde barometer aangeeft dat het wel de rol van digitaal specialist en analist verandert. Wellicht plaatsen we die rol dus vooral buiten het marketingvak: ondersteunend aan de kern van waar marketing over gaat.
De echte vragen: waar ligt de controle?
Misschien terecht. Waarde voor je klant en je organisatie komt niet uit een potje, maar voor je communicatie, creatie en onderzoek kan techniek heel waardevol zijn. Maar – los van de impact die dus wel op bijvoorbeeld designers valt – is de keerzijde wel dat het vertrouwen op dergelijke techniek ook op gespannen voet staat met authenticiteit.
Net zoals in het debat over first party data, is ook hier de vraag: hoe past dit in de vertrouwelijkheid van de relatie tussen klant en organisatie? Geef ik bedrijfsgevoelige informatie weg als ik een brochuretekst laat genereren? Hoe bewaak ik de eenheid en unieke stem van ons bedrijf? Waar zit ons klantbegrip en de controle op de propositie? Wat weten we van onze klanten als alles loopt via een third-party bot of marketplace?
Dit is geen nieuw vraagstuk, maar een oude uitdaging. De relatie tussen organisatie en klant verandert en de vraag is: hoe reageren we daar in marketing op?
Oude uitdagingen
AI een hype? Wellicht nog wel. Maar het daagt ons ook uit na te denken over hoe ons landschap niet verder versnippert en marketing – ironisch genoeg – juist minder (eigen) data gedreven wordt. Want de technieken zijn wel anders, maar het lijkt er ook op dat Generative AI ons ook (deels) voor oude uitdagingen stelt.
Hoe bereid jij je organisatie voor op het waarde halen uit data? Lees eens deze blog.
Meer weten? We drinken graag een kop koffie met je.