OnMarc
OnMarc’s Datadriven Scope
Iedereen werkt datadriven
Maar wij wilden meer! Meer weten over de mate van datadriven werken bij (e-commerce) bedrijven.
Om tot inzichten te komen is OnMarc met professionals van verschillende bedrijven in gesprek gegaan die zich op strategisch vlak bezighouden met online marketing en/of klantbediening.
Segmentatie versus Clustering
Wat is clustering en waar past het in het marketinglandschap?
De klassieke manier van segmentatie is om segmenten te maken op basis van marktonderzoek. Klanten wordt gevraagd naar demografische, geografische, sociaaleconomische, psychografische en gedragsmatige kenmerken. Maar een vraag die niet gesteld wordt, zal immers ook niet worden beantwoord. Maar wat als er bij het maken van de segmenten al naar alle data gekeken kan worden in combinatie met machine learning?
Segmentatie versus clustering: de verdieping
De verdieping
Eerder zijn er al twee artikelen verschenen over Clustering. Het artikel van Persona naar cluster waarin wordt ingegaan op de praktische toepassing van clustering en het artikel Segmentatie versus Clustering; deel 1 over de verschillen tussen segmentatie én clustering.
Heb je naar aanleiding hiervan behoefte aan meer diepgang? In dit artikel duiken we dieper in de materie en worden verschillende clusteralgoritmes en clusterevaluatie toegelicht.
Een gesprek met een nieuwe klant
WWL
In november 2020 heeft OnMarc een nieuwe klant mogen verwelkomen: World Wide Lighting. WWL is het bedrijf achter verschillende (inter)nationale B2B- en B2C webshops in verlichting, zoals Lampdirect.nl en Discountlight.nl, gevestigd in Helmond. Reden genoeg voor een interview met Jimmy van den Eerenbeemt. Hij is sinds juli 2020 werkzaam bij World Wide Lighting als Data Scientist én een voormalig OnMarc collega. Hij neemt ons mee in hun weg naar een 360-graden klantbeeld, waarbij datagedreven besluiten en personalisatie voorop staan.