OnMarc
Celebrus Identity Resolution
Personaliseren met Celebrus:
Meer waarde uit jouw data
Veruit het grootste deel van je online bezoekers verlaat je website zonder een aankoop te hebben gedaan. Alhoewel dit natuurlijk jammer is, is dit geen nieuwe informatie voor ieder die bekend is in de wereld van ecommerce. Gelukkig zijn er wel verschillende opties mogelijk om deze verlatende bezoekers toch een zetje in de juiste richting te geven.
Een van de redenen dat Celebrus onze voorkeur heeft voor datacollectie: hun Celebrus identity resolution. Maar, wat is dat precies? En hoe pas je het concreet toe om business voordeel te halen? In deze reeks legt collega Piet van Beek, Celebrus expert sinds het eerste uur, uit hoe hij klanten helpt om het profiel maximaal te benutten, bijvoorbeeld voor personalisatie.
Koekje erbij?
Er is heel veel dat je al kunt afleiden uit de eerste seconden van een bezoek op je website of app.
- Kennen we deze bezoeker al?
- Wat is het cookie consent level (reeds bepaald of nog uitvragen?)
- Wie is het?
- Wat is de herkomst? Kanaal, bron, campagne, referrer?
Die eerste twee vragen bepalen we op basis van of er al bepaalde cookies opgeslagen zijn uit eerdere bezoeken. Die derde bepaalt Celebrus vervolgens op basis van hun gepatenteerde identity resolutiontechnologie als je een terugkerende bezoeker bent. Misschien is de cookie bekend, misschien herkennen we je e-mailadres, postcode of gebruikersnaam: in al die gevallen weten we in milliseconden niet alleen wat er in dit bezoek gebeurt, maar snappen we ook wat er de bezoeken daarvoor gebeurd is.
Een extra zetje door meer relevantie
In die paar milliseconden kunnen we dus gaan van ‘nieuw bezoek vanuit Google Search’ naar ‘Harry is terug en deze keer kostte het ons geen advertentiebudget’. Dat betekent ook dat we ons kunnen afvragen: waarom komt Harry terug?
Hier kan bijvoorbeeld het concept van Transactions in Celebrus helpen. Transactions zijn configuraties die je kunt aanbrengen om een funnel of flow stap voor stap in kaart te brengen. Zo zie je gemakkelijk wie er start, wie de flow afmaakt en waar mensen uitstromen.
Harry komt terug!
Als we van Harry zien dat hij in zijn vorige bezoek maar tot stap 2 van 5 gekomen is, kunnen we bij zijn terugkeer daarop inspelen. Bijvoorbeeld door zodra hij landt vanuit zijn zoekopdracht, de homepage te personaliseren met een subtiele aansporing verder te gaan waar hij gebleven was. Dat kan met een directe tekst of misschien met een aanbieding of social proof.
Daarnaast biedt de herkenning van uitstromers ook mogelijkheid gericht te retargeten of deze mensen na te mailen. En doordat je kunt zien in hoeveel bezoeken mensen die stappen afmaken en vanuit welke kanalen dat allemaal gebeurde, behaal je ook een efficiencyslag in je marketing.
Samenvattend
Op deze manier werken de verschillende niveaus van events samen om de klantreis zo relevant mogelijk te maken. Een paginabezoek (event) start een visit, de visit heeft een cookie, de cookies maken dat we een profiel over devices kunnen bijhouden, wat vervolgens leidt tot relevante communicatie over allerlei kanalen. Met de out-of-the-box techniek van Celebrus voor identity resolution koppel je historisch gedrag met gemak aan elkaar om realtime de klantbeleving te kunnen verbeteren. Dat kan rechtstreeks via Celebrus, of via triggers naar decision engines, AI agents of je CMS. ITP-proof, realtime, out-of-the-box