+31 (0)30 636 39 70 | info@onmarc.nl

ITP Zorg of Zegen?

 

OnMarc

Maakt van klantdata resultaat

Intelligent Tracking Prevention:

Zorg of Zegen?

OnMarc en het leven na 3rd party cookies

 

Het einde van het  ‘3rd party cookie’ tijdperk is nabij. Is ITP een zorg of een zegen? Het begon allemaal met de browsers Mozilla en Safari die aankondigden te stoppen met 3rd party cookies. Dat wil zeggen dat de standaardinstellingen van deze browsers 3rd party cookies blokkeren. Als een bezoeker 3rd party cookies wil gebruiken moet hij/zij dit expliciet aangeven in de browser instellingen. In de praktijk zullen maar heel weinig gebruikers dit doen. Maar Intelligent Tracking Prevention (ITP) werd pas echt serieus genomen, toen ook Google aankondigde in de toekomst met 3rd party cookies te willen stoppen in haar Google Chrome browser. Toen realiseerden meer en meer partijen dat in de toekomst 3rd party cookies weinig waarde hebben en dat er maatregelen genomen moeten worden om hier op in te spelen.

 

Hoe wordt privacy gewaarborgd?

De reden van het blokkeren van de 3rd party cookies is het waarborgen van de privacy van de gebruiker. Hoe werkt dat dan? Een en dezelfde 3rd party cookie kan op meerdere websites worden geladen waardoor het mogelijk is om een gebruiker te kunnen volgen over meerdere domeinen. Een voorbeeld: je kunt gedrag op een site van een bank koppelen aan het gedrag bij een online retailer of een sociaal netwerk. Hiermee wordt een gebruikersprofiel  opgebouwd met informatie over de gebruiker. Interesse en gedrag worden opgeslagen in dit profiel. Vervolgens wordt alle informatie hergebruikt en aangeboden aan geïnteresseerden. Bedrijven brengen zo, door het toestaan van 3rd party cookies, de privacy van de online bezoeker in gevaar en geven daarenboven belangrijke informatie af die kan worden gebruikt door concurrenten.

Een voorbeeld

Stel dat een producent van vissersartikelen zijn advertentie alleen wil tonen aan profielen waarvan bekend is dat deze eerder naar vissersartikelen hebben gekeken. Dan kunnen de opgebouwde profielen die eerder vissersartikelen bekeken hebben, ‘vermarkt’ worden aan deze producent zodat hij precies zijn specifieke doelgroep kan benaderen. Deze profielen zijn opgebouwd aan de hand van informatie die verzameld is op websites van verschillende partijen. Dit gaat over domeinen heen. Zo kan het dus zijn dat de informatie die je als consument van vissersartikelen achterlaat op de ene website door een andere partij wordt gebruikt om doelgroepgericht marketing te bedrijven. En juist hier wil ITP een stokje voor steken.

OnMarc implementeert Celebrus klantspecifiek en maakt daarbij geen gebruik van CNAME technieken. Daarom bouwen bij voor jou als klant een daadwerkelijke first party implementatie.

ITP & OnMarc

OnMarc heeft de privacy van de gebruiker hoog in het vaandel staan. Wij kunnen ons dan ook goed vinden in de principes waarop de ITP -technologie is gebaseerd. OnMarc ziet het als een morele verplichting voor bedrijven dat gebruikersprofielen van hun online bezoekers vertrouwelijk blijven. Daarom is het niet toegestaan dat er gegevens worden uitgewisseld met anderen met het risico van commerciële inzet. Maar zowel voor ons als onze klanten heeft het verdwijnen van de 3rd party cookies consequenties.

Het collecteren van data over bezoekersgedrag op digitale kanalen is een fundament voor OnMarc, maar ook voor alle toepassingen waar onze klanten gebruik van maken. Centraal daarin staat de relatie met Celebrus software. Celebrus werkt volledig op basis van het principe van first-party collectie waardoor privacy gewaarborgd blijft terwijl online data toch verzameld kan worden. Wil je meer weten over hoe dit precies in zijn werk gaat? En hoe privacy van de bezoeker gewaarborgd wordt? Klik dan hier

ITP zorg of zegen?

Daarnaast herkennen de nieuwere versies van ITP ook dat CNAME DNS technieken worden gebruikt (Zie https://en.wikipedia.org/wiki/CNAME_record voor meer informatie over CNAME-ing). Deze methode wordt veel gebruikt om data in eerste instantie first party te laten lijken, om deze vervolgens alsnog naar derden door te sturen. Het gevolg van de herkenning is dat op dit moment de first party cookies een beperkte houdbaarheid hebben (7 dagen) als CNAME wordt toegepast. Dit betekent dat terugkerende bezoekers na 7 dagen zonder bezoek niet meer als terugkerend worden gezien.

 

ITP Zorg of zegen?

 

Kortom…

OnMarc is blij met de ontwikkelingen van ITP. Het feit dat we op weg zijn naar een wereld waarin privacy van de bezoeker steeds beter wordt gewaarborgd is een goede zaak. Vanuit OnMarc zijn wij goed voorbereid op ITP door first party oplossingen en uitbreidingen van onze producten. Wat vind jij? Is ITP een zorg of zegen?

Wil je meer weten over OnMarc en ITP, neem dan contact op via info@onmarc.nl of via ons contactformulier.

Over de auteur:

Marieke Eskes is Domain Specialist – Data Solutions bij OnMarc. Haar achtergrond in data analyse is van grote waarde binnen de veranderende wereld op het gebied van data oplossingen. Met de voorbereiding op het verdwijnen van third party cookies verandert er ook veel voor een aantal klanten van OnMarc. Marieke haar expertise is hierbij een meerwaarde voor onze klanten.

ITP zorg of zegen?