OnMarc
Touch Your Customer
Neem jij attributie even serieus als je customer journeys?
Optimalisatie en maximalisatie komen wanneer het de customer journey betreft in vele vormen en maten. Een belangrijke vorm daarvan is het berekenen van conversie attributie. Dit betekent veel geld investeren in je diverse marketing kanalen. Dit is een relatief makkelijke methode, maar wat dragen die individuele kanalen nu daadwerkelijk bij? Wanneer je een goed beeld heb van het rendement van de individuele marketing kanalen, ben je in staat om zowel marketingkosten te reduceren en ook nog eens je conversie te verhogen!
De basis: modellen met vaste regels
Er zijn diverse manieren om conversie attributie te berekenen. De ‘last click’ benadering is een van de meest populaire methoden. Waarschijnlijk niet in de laatste plaats omdat deze door Google wordt gebruikt. Bij ‘last click’ wordt de volledige conversie toegewezen aan het kanaal van waaruit de bezoeker kwam ten tijde van de uiteindelijke conversie – het laatste kanaal. Een vergelijkbare variant is een ‘last non-direct click’ benadering waarbij al het directe verkeer wordt weggenomen. De volledige conversie wordt dan toegewezen aan het laatste kanaal dat dan nog resteert. Een andere variant hierop is ‘first click’. Dit is een benadering waarbij de eerste stap in de journey de volledige waarde krijgt.
Te simpel
Wat al deze benaderingen echter gemeen hebben is dat zij kanalen waarderen op basis van één vaste regel. Geen van deze modellen laat de data zelf spreken door patronen te zoeken in de bestaande customer journey’s. Je hebt geen goed inzicht van interactie effecten (‘wat nou als ik een email stuur na een social media bezoek?’), wat juist tot afhaak leidt, of de beste kanalen voor het starten van een journey.
We werken bij OnMarc daarom aan specifieke oplossingen om je data voor jou te laten werken. Vanzelfsprekend is goede datakwaliteit hiervoor een vereiste. Heb je goede data van web en app, dan kunnen we die gebruiken. Daarnaast kan OnMarc met Celebrus technologie voor extra, gespecialiseerde online data zorgen, met daarbij alle andere integraties die je van ons bent gewend. Om nog meer waarde te kunnen toevoegen, verbreden we ons speelveld en leggen we steeds meer de focus op oplossingen die het makkelijker maken om inzichten te verkrijgen uit al die data.
Het resultaat: efficiëntere en effectievere inzet van marketinggelden, meer conversie en hogere klanttevredenheid.
“Ons model leert patronen in je klantreizen, en ontdekt zo de echte bijdrage van ieder kanaal.“
Jouw journeys als basis voor échte attributie
Dit is echter wel de benadering die wij hebben gekozen in onze MarcImpact oplossing. Ons model leert patronen in je klantreizen, en ontdekt zo de echte bijdrage van ieder kanaal. Zo kan het zijn dat kanalen die je met een ‘vaste regel’ benadering onbelangrijk vindt, toch opeens veel waarde vertegenwoordigen. Zie bijvoorbeeld wanneer we het kanaal ‘Email’ zouden weghalen uit onderstaande 10 conversiepaden:
Email krijgt met bovenstaand model met first click nog wel wat waarde, maar de last click wordt in het kanaal totaal vergeten. Zonde, want 60% van customer journeys maakt gebruik van email. Dat wil echter niet direct zeggen dat Email verantwoordelijk is voor 60% van de conversiewaarde (Direct wordt tenslotte ook al in 80% gebruikt), maar dit is wel input voor ons model om de echte waarde, te achterhalen. Dit zogenaamde ‘removal effect’ is dan ook de meest realistische manier om kanalen te waarderen.
Attributie op de OnMarc manier
Met MarcImpact brengen we al jou customer journey’s in kaart en bepalen we op basis van al deze data de daadwerkelijke bijdrage van ieder kanaal aan de conversies. Benieuwd of je SEA daadwerkelijk conversies oplevert? Of dat het louter slechte bezoekers aantrekt die uiteindelijk nauwelijks converteren? Welk kanaal de conversiekans verhoogt na een banner impressie? MarcImpact geeft je al deze inzichten!