+31 (0)30 636 39 70 | info@onmarc.nl

Segmentation Engine en ITP

 

OnMarc

Touch Your Customer

 Segmentation Engine en ITP

Nieuwe mogelijkheden zonder 3rd party cookies

 

OnMarc beheert vele producten. Een daarvan is de Segmentation Engine. een applicatie die in staat is bezoekersprofielen in te delen in bepaalde groepen oftewel segmenten op basis van het vertoonde online gedrag. Hierbij speelden 3rd party cookies oorspronkelijk een sleutelrol. Dit is nu anders.

De Segmentation Engine was van origine bedoeld om met behulp van 3rd party cookie syncing segmenten aan te leveren aan DMP’s (Data Management Platforms) en DSP’s (Demand Side Platforms) waarbij de klanten de aangeleverde segmenten konden inzetten bij hun displaymarketing of bij SEA (Search Engine Advertising).

De mogelijkheid om te syncen met andere ID’s dan 3rd party cookies alleen, is het antwoord van de Segmentation Engine op de nieuwe ITP wetgeving.

Wat is segmenteren en hoe werkt het?

Een voorbeeld van een te maken segment zou kunnen zijn, het segment sportvissers. Heeft een bezoekersprofiel bijvoorbeeld een pagina over vissportartikelen bezocht dan valt het profiel in het segment ‘sportvissers’.

Naast het aanmaken van segmenten faciliteert de Segmentation Engine ook een syncproces met een derde partij. (Zie afbeelding 1.0) Een voorbeeld van zo’n derde partij kan Google Ads zijn, die op basis van de segmenten de juiste doelgroep kan targeten. Het syncproces maakt het mogelijk om niet alleen het ‘interne’ bezoekersprofiel van de Segmentation Engine te koppelen aan het betreffende segment maar ook om te bepalen welk extern ID er bij hoort.

Fishing net sunset

Het extern ID Is in dit geval het ID waaraan de derde partij de bezoeker herkent. Zo kan de Segmentation Engine aan een derde partij duidelijk maken dat het bezoekersprofiel, behorende bij het betreffende externe ID ‘XYZ’ een sportvisser is. (Zie ook afbeelding 2.0 en 3.0). Waardoor de derde partij op haar beurt de segmenten kan gebruiken om bezoekers te benaderen met relevante content op basis van het externe ID. Door bijvoorbeeld een advertentie van een nieuwe sportvisser stoel te tonen in de zoekresultaten van de zoekmachine die de bezoeker gebruikt.

Afbeelding 1.0 Syncproces inzichtelijk gemaakt

OnMarcId ExternId Partner
123 Abc Google Ads
123 Xyz Facebook
456 Ghu Google Ads
456 Klm Facebook
….

 

Afbeelding 2.0 Te ontvangen segmenten door Facebook

Segment ExternId
Sportvisartikelen Xyz
Sportvisartikelen Klm
Gezin jonge kinderen Xyz
….

 

Afbeelding 3.0 Te ontvangen segmenten door Google Ads

Segment ExternId
Sportvisartikelen Abc
Sportvisartikelen Ghu
Gezin jonge kinderen Abc
….

 

En nu…

Voorheen gebeurde het syncproces vooral op basis van 3rd party cookies en was het zogenaamde externe ID een cookieId. Een cookieId is in feite een herkenbaar ID van het device + de gebruikte browser.  De Segmentation Engine heeft nu echter ook de mogelijkheid om op basis van klantID of emailadres te syncen waardoor enerzijds ITP geen roet in het eten gooit en anderzijds de Segmentation Engine ook ingezet kan worden voor andere marketingdoeleinden dan display marketing en SEA alleen: denk bijvoorbeeld aan personalisatie op de klantwebsite zelf of direct marketing zoals email.

De mogelijkheid om te syncen met andere ID’s dan 3rd party cookies alleen, is dan ook het antwoord van de Segmentation Engine op de nieuwe ITP wetgeving.

happy woman at beach

Goede ontwikkelingen

OnMarc is blij met de ontwikkelingen van ITP en het feit dat we op weg zijn naar een wereld waarin privacy van de bezoeker gewaarborgd wordt.

OnMarc is ook voorbereid op ITP door first party oplossingen en uitbreidingen van haar producten. Wil je meer weten over OnMarc en ITP of zou je de Segmentation Engine willen inzetten voor jouw marketingdoeleinden? Neem dan contact met ons op via info@onmarc.nl of  via ons contactformulier.

Voor de liefhebber:

Lees onze verdiepende artikelen in dit ITP drieluik:

‘ITP zorg of Zegen?’

‘Celebrus, volledige first party collectie.’

 

 

Over de auteur:

Marieke Eskes is Domain Specialist – Data Solutions bij OnMarc. Haar achtergrond in data analyse is van grote waarde binnen de veranderende wereld op het gebied van data oplossingen. Met de voorbereiding op het verdwijnen van third party cookies verandert er ook veel voor een aantal klanten van OnMarc. Marieke haar expertise is hierbij een meerwaarde voor onze klanten.

Meer weten over hoe jouw bedrijf datagedreven kan worden? Neem vrijblijvend contact op. We drinken graag een digitale kop koffie met je.