+31 (0)30 636 39 70 | info@onmarc.nl

Innovatief retargeten: meer waarde uit jouw data

OnMarc

Verbeter je ROI door slimme segmentatie

Innovatief Retargeten: meer waarde uit jouw data

 

Veruit het grootste deel van je online bezoekers verlaat je website zonder een aankoop te hebben gedaan. Alhoewel dit natuurlijk jammer is, is dit geen nieuwe informatie voor ieder die bekend is in de wereld van ecommerce. Gelukkig zijn er wel verschillende opties mogelijk om deze verlatende bezoekers toch een zetje in de juiste richting te geven.

Retargeting (of remarketing) is hier een uitstekend voorbeeld van. Het geeft je de mogelijkheid om personen te benaderen nadat zij jouw website hebben verlaten zonder de gewenste actie uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld door banners te tonen met producten die men bekeken heeft. Iedere marketeer kan hier haar voordeel mee doen, maar toch is dit vaak makkelijker gezegd dan gedaan en kunnen de resultaten tegenvallen. Daarom laten we je in deze blog graag kennis maken met een nieuwe methode welke jou waarschijnlijk nog onbekend was.

Wie moet je opnieuw benaderen?

Een van de grootste uitdagingen binnen retargeting is het selecteren van de juiste audience inclusief de boodschap die je hen wilt overbrengen. Uiteraard kennen we allemaal de abandoned basket mailings, die verstuurd worden wanneer iemand zijn online winkelwagen achterlaat zonder de checkout funnel te voltooien.

Alhoewel deze strategie doorgaans goed werkt (je moet wel over mailadressen beschikken), zijn er mogelijk nog veel meer potentieel waardevolle bezoekers die je graag weer op je website zou willen krijgen. Maar wie zijn dit precies? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om ál je website bezoekers in het vizier te nemen voor retargeting campagnes, maar de kans is erg groot dat dit je ROI niet ten goede doet…

Intenties doorgronden met behulp van Machine Learning

Idealiter zou je alleen bezoekers retargeten met een grote kans op aankoop. Zo voorkom je dat er marketingbudget wordt verspild aan bezoekers die met andere intenties op je website aan het rondkijken waren dan om te kopen. Je zou deze gedachte ook kunnen omdraaien; dus dat je bezoekers zou willen uitsluiten van je retargeting campagnes welke een lage kans op aankoop hebben. Beide aanpakken leiden tot een beter besteed marketingbudget met een hogere ROI als gevolg.

Het goede nieuws

Het goede nieuws is: dit is ook voor jou mogelijk! Met behulp van geavanceerde technieken kan je op basis van jouw data achterhalen wat de intenties zijn van je online bezoekers.

Onze slimme algoritmes kunnen hierbij helpen om patronen in de data te vinden wat jou in staat stelt om je retargeting campagnes te richten op de meest potentievolle segmenten.

Van Clustering naar waarde creëren

Deze inzichten zijn leuk, maar je wil het natuurlijk inzetten om er waarde uit te halen. Naast je eigen kanalen zoals mailings, CRM etc. biedt GA4 hier een uitstekende mogelijkheid voor in combinatie met Google Ads. In Google Analytics is het namelijk mogelijk custom Doelgroepen te definiëren welke je kan gebruiken in je Retargeting campagnes.

Zo kun je dus een nieuwe Audience creëren op basis van de gedragskenmerken van jouw meest potentievolle cluster; en deze vervolgens exporteren naar Google Ads voor Retargeting. Dit stelt je in staat om je marketingbudget veel gerichter in te zetten door focus te leggen op bezoekers die gedrag vertonen wat bijdraagt aan jouw belangrijke doelen en KPI’s. Lees hier hoe je in GA4 een Custom Doelgroep kan aanmaken.

Over segmentatie online

Deed Google dit niet zelf al?

Het is heel goed mogelijk dat er een lampje bij je is gaan branden tijdens het lezen van dit blog. Google heeft namelijk een functie binnen GA4, genaamd Predictive Audiences, welke op het eerste gezicht zeker raakvlakken laat zien met onze benadering van Retargeting. Predictive Audiences is namelijk een tool van Google welke automatisch Doelgroepen aanmaakt op basis van personen met een verhoogde kans op: conversie, churn of hoge opbrengst. Gezien de overeenkomsten lichten we graag de belangrijkste verschillen toe:

De verschillen

 

Innovatief retargeten: meer waarde uit jouw data

Voetnoten

  1. Google is niet transparant over welke gedragingen leiden tot een bepaalde Doelgroep. Wat je leert over je eigen bezoekers en klanten zal hiermee dus gelimiteerd blijven.
  2. Predictive Audiences zijn alleen te gebruiken binnen Google en niet in andere kanalen waarin je jouw bezoekers en klanten bedient.
  3. Het is een vereiste voor Predictive Audiences om minstens 1000 verkopen te hebben gehad in de afgelopen 28 dagen. Iets wat niet voor ieder bedrijf/webshop makkelijk is weggelegd.

De voordelen

Alhoewel Predictive Audiences zeker kunnen helpen in bepaalde situaties, kent het dus ook zijn limitaties. Met onze clusteringdienst tackelen we alle bovenstaande punten en bieden we jou zowel transparante als toepasbare inzichten over je eigen onlinedata met het doel je klantsegmenten beter te kunnen bedienen. Lees ook onze blog: Wat GA4 je wel en niet over je segmenten vertelt.

Hoe realistisch is het om menselijk gedrag te voorspellen en te verwerken?

Ontdek hoe clustering jouw marketingstrategie kan verdiepen in de clustering case bij Dewey. dewey-reading Waarin we onze dienst hebben laten testen door Kevin van Kalkeren van AI-boekenplatform Dewey. Lees over de lesson learned en ervaringen van beide kanten van het proces, en hoe het toetsen van innovatie in de praktijk de echte waarde onthult.

Van persona naar cluster

Hoe het werkt!

Met onze clusteringdienst analyseren wij grote hoeveelheden bezoekersdata die jij hoogstwaarschijnlijk al hebt verzameld, bijvoorbeeld met Google Analytics. Hierbij zoeken we met een neutrale bril naar verschillende (online) segmenten. Op basis van het gedrag dat je website bezoekers laten zien. Door deze segmenten vervolgens te koppelen aan een KPI, zoals conversie, kun je heel duidelijk in kaart brengen welk gedrag leidt tot welke intenties. En: daarmee dus achterhalen wie je meest potentievolle bezoekers zijn.

Download gratis de Clustering brochure

Denk je dat er nog meer potentie zit in de gegevens die je al hebt verzameld? Ontdek hoe clustering jou kan helpen. Heb je zelf ideeën over innovatief retargeten en wil je meer waarde halen uit jouw data? Verken dan samen met ons de mogelijkheden van. Wij drinken graag vrijblijvend een kop koffie met je.
A portrait of a smiling man with short dark hair, wearing a dark blue shirt with a dotted pattern, against a white background.
Kevin van Kalkeren combineert een achtergrond in sociale psychologie met data science. Daarmee snapt hij niet alleen hoe je met data moet werken, maar ook dat die data meer betekent dan enen en nullen. Bij OnMarc zet hij zich dan ook in om (bezoekers)gedrag tastbaarder te maken, om relevanter te zijn voor gebruiker én de klant van OnMarc zelf. Zo bouwt zijn team aan machine learning oplossingen voor exit detectie, clustering en andere diepgaande (marketing) analytics. Kevin is daarnaast betrokken als docent bij de Hogeschool Utrecht, heeft een eigen AI-boekenplatform en werd in 2023 genomineerd als Data Professional van het Jaar.

0 Comments

Leave a reply

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*