+31 (0)30 636 39 70 | info@onmarc.nl

Eerste hulp bij First Party Data

 

OnMarc

Maakt van klantdata resultaat

Eerste hulp bij First Party Data

Denk in mogelijkheden

 

We hebben er al eerder over geschreven. Het einde van het third party cookie tijdperk. Veel online bezoekers voelen zich ‘onveilig’ op het internet vanwege third party cookies. Een veelgehoorde beschuldiging is: “Ze weten alles van me.”

Bovendien is het grootschalig verhandelen van verzamelde data van de ene partij aan de andere partij ook een reden om third party cookies te stoppen. Steeds meer browsers stoppen daarom niet meer standaard met het ondersteunen van third party cookies. Online marketeers zien hun mogelijkheden wat betreft datagebruik hierdoor verminderen.

Nu dit besef collectief is ingedaald, stellen we ons de vraag. Wat zijn de lessons learned? En hoe kunnen we deze inzetten in positieve aandachtspunten? ‘Omdenkend’ geformuleerd: wat kunnen we dan nog WEL met first party data?

cookie jar

Lessons learned

  1. Geef je bezoekers het gevoel van ‘veiligheid’ en vertrouwen terug. Het nieuwe tijdperk waarbij first party data centraal komt te staan biedt DE mogelijkheid om het vertrouwen terug te winnen van de bezoeker. Vertrouwen is de basis voor elke klantrelatie. Zorg dat de privacy van de bezoeker ook echt gewaarborgd wordt en dat de data ook echt ‘first party’ gebruikt wordt.
  2. Wees transparant en eenduidig naar je klant over het datagebruik en geef klanten duidelijke keuzes over het datagebruik. Op deze manier maak je expliciet afspraken met je klant welke data van haar/hem gecollecteerd wordt. Uiteraard is het belangrijk je hieraan te houden. Hiermee creëer je hernieuwd vertrouwen tussen de je klant en je organisatie.

Eerste hulp bij first party data! Wat kan er nog wel?

Er wordt in de online marketing te veel gefocust op wat allemaal niet meer kan en mag door de beperkingen op het gebruik third party cookies. Terwijl het juist ook tal van mogelijkheden kan bieden om de data die beschikbaar is op een efficiëntere manier in te zetten:

Zorg voor koppelingen van alle databronnen

Online data, data integraties, CRM data en andere back-office data worden gebruikt om op deze manier zo goed mogelijk de gehele klantreis van een bezoeker inzichtelijk te maken. Vaak bekijken we emaildata apart van online data, maar tegenwoordig is het mogelijk om voordeel te halen uit het inzichtelijk maken van de gehele klantreis.

Welke contactmomenten heeft de bezoeker met het bedrijf of de organisatie? Zorg ervoor dat je de data (van de klantreis) combineert over alle beschikbare kanalen heen. Worden klanten bijvoorbeeld bediend via email, telefoon en chat? Zorg ervoor dat alle data wordt geïntegreerd door middel van koppelingen.

Zoek verdieping in plaats van verbreding

Het is moeilijk om een breed profiel op te bouwen van de bezoeker waarbij alle interesses van deze bezoeker gedekt zijn, maar focus bijvoorbeeld eens op specifieke interesses. Dus, in plaats van te weten dat de bezoeker geïnteresseerd is in sportvissen én in kostuumdrama’s, richt je op de interesses die de bezoeker kenbaar heeft gemaakt aan jouw organisatie. Dit kan bijvoorbeeld interesse én gedrag rondom sportvisartikelen zijn.

De verdieping vind je vervolgens in welke specifieke sportvisartikelen of welk type/merk sportvisartikelen de bezoeker geïnteresseerd is. Maar vergeet ook zeker zaken zoals aankoopfrequentie en seizoensinvloeden hierbij niet.

Heeft jouw organisatie een uitdaging op het gebied van first party data of data integratie?

Neem vrijblijvend contact op of bel ons op 030-636 3970. We helpen je graag!

cereal benefits data

Lees ook het verdiepende artikel

ITP zorg of Zegen?