+31 (0)30 636 39 70 | info@onmarc.nl

Eerste hulp bij First Party Data

 

OnMarc

Maakt van klantdata resultaat

Eerste hulp bij First Party Data

Denk in mogelijkheden

We schreven er al eerder over. Het einde van het third party cookie tijdperk nadert. Door third party cookies voelen veel bezoekers zich ‘onveilig’ op het internet. “Ze weten alles van me” is een veelgehoorde beschuldiging. Bovendien is het grootschalig verhandelen van vergaarde data van de ene partij aan een andere partij ook een reden om third party cookies een halt toe te roepen. Steeds meer browsers ondersteunen daarom Third party cookies niet meer standaard. Online marketeers zien hierdoor hun mogelijkheden wat betreft datagebruik afnemen.

Nu dit besef collectief is ingedaald, stellen we ons de vraag. Wat zijn de lessons learned? En hoe kunnen we deze inzetten in positieve aandachtspunten? ‘Omdenkend’ geformuleerd: wat kunnen we dan nog WEL met first party data?

cookie jar

Lessons learned

  1. Geef bezoekers het gevoel van ‘veiligheid’ en vertrouwen terug. Het nieuwe tijdperk waarbij first party data centraal komt te staan biedt DE mogelijkheid om het vertrouwen terug te winnen van de bezoeker. Vertrouwen is de basis voor elke klantrelatie. Zorg dat de privacy van de bezoeker ook echt gewaarborgd wordt en dat de data ook echt ‘first party’ gebruikt wordt.
  2. Wees transparant en eenduidig naar de klant over het datagebruik en geef klanten duidelijke keuzes over het datagebruik. Op deze manier kan expliciet afgesproken worden met de klant welke data van haar/hem gecollecteerd wordt en uiteraard is het zaak daaraan te houden. Ook dit creëert hernieuwd vertrouwen tussen klant en de organisatie.

Eerste hulp bij first party data! Wat kan er nog wel?

Er wordt in de online marketing te veel gefocust op wat allemaal niet meer kan en mag door de beperkingen op het gebruik third party cookies. Terwijl het juist ook tal van mogelijkheden biedt om de data die beschikbaar is op een efficiëntere manier in te zetten:

Zorg voor koppelingen van alle databronnen

Online data, data integraties, CRM data andere back-office data. Met als doel om op deze manier zo goed mogelijk de gehele klantreis van een bezoeker inzichtelijk te maken. Vaak wordt emaildata apart bekeken van online data, maar het is tegenwoordig mogelijk om voordeel te halen uit het inzichtelijk maken in de gehele klantreis.

Welke contactmomenten heeft de bezoeker met het bedrijf of de organisatie?! Zorg ervoor dat je de data (van de klantreis) combineert over alle beschikbare kanalen heen. Worden klanten bijvoorbeeld bediend via email, telefoon en chat? Zorg ervoor dat alle data wordt geïntegreerd door middel van koppelingen.

Zoek verdieping in plaats van verbreding

Het is moeilijk een breed profiel op te bouwen van de bezoeker waarbij alle interesses van deze bezoeker gedekt zijn, maar focus bijvoorbeeld eens op specifieke interesses. Dus; In plaats van te weten dat de bezoeker geïnteresseerd is in sportvissen én in kostuumdrama’s, focus op de interesses die de bezoeker kenbaar heeft gemaakt aan jouw organisatie. Dit kan bijvoorbeeld interesse én gedrag rondom sportvisartikelen zijn.

De verdieping vind je vervolgens in welke specifieke sportvisartikelen of welk type/merk sportvisartikelen de bezoeker geinteresseerd is. Maar vergeet ook zeker zaken als, aankoopfrequentie en seizoensinvloeden hierbij niet.

Voor de liefhebber:

cereal benefits data

 

 

Lees ook de verdiepende artikelen in ons ITP drieluik

Celebrus, volledige first party collectie

ITP zorg of Zegen?